Kokou Amenyona Atitsogbe

Publications | Mémoires et thèses

La recherche avancée est accessible via Serval

Les publications peuvent être gérées en accédant à Serval via MyUnil


47 publications

 
Psychology of Working Theory, Comparative Optimism, and Risk-Taking among Workers in West Africa During the COVID-19 Pandemic
Atitsogbe K. A., Ouédraogo A., Moumoula I., Pari P., Alfa A., Méda M., Rouamba B., Tchonda M., Rossier J. Career Development Quarterly.
 
Assessing meaning of education in university students: A longitudinal interpretative phenomenological analysis (LIPA) perspective
Baatouche N., Atitsogbe K.A. International Journal for Educational and Vocational Guidance.
 
Cross-cultural validity of the Five-Factor Personality Inventory for ICD-11 (FFiCD) across nine countries and validation of a French translation
Le Corff Y., Atitsogbe K. A., Courtois R., Dahourou D., Forget K., Hansenne M., Kavitha D., Kounou K. B., Lapalme L., Oltmanns J. R. et al. Personality Disorders: Theory, Research, and Treatment. Peer-reviewed.
The influence of career indecision on life satisfaction among grade 12 Ontario students: career choice support as mediator and moderator
Atitsogbe Kokou A., Samson André, Sarazin-Frey-Pépin Étienne, El Hamdany Younes, McCrindle Connor Reeve, 2024/12/16. International Journal for Educational and Vocational Guidance. Peer-reviewed.
Toward a conceptualization of decent work in Africa: Development and cross-cultural validation of the Decent Work Triad (DWT) in Burkina Faso, Switzerland, and Togo
Atitsogbe Kokou A, Ouedraogo Abdoulaye, Pari Paboussoum, Rossier Jérôme, 2024/10. Australian Journal of Career Development, 33 (3) pp. 254-267. Peer-reviewed.
Career Development Support, Career-Related Internet Information Search and Usefulness, and Career Decision-Making Difficulties in 12th Grade Students in Ontario
Samson André, Maisonneuve Alexander R., Atitsogbe Kokou A., Saint-Georges Zacharie, Chénier-Ayotte Natasha, 2024/09/09. Canadian Journal of Career Development, 23 (2) pp. 70-85. Peer-reviewed.
 
Grandiose narcissism, unfounded beliefs, and behavioral reactions during the COVID-19 pandemic
Żemojtel-Piotrowska Magdalena, Sawicki Artur, Piotrowski Jarosław, Lifshin Uri, Kretchner Mabelle, Skowronski John J., Sedikides Constantine, Jonason Peter K., Adamovic Mladen, Ahmed Oli et al., 2024/07/30. Scientific Reports, 14 (1). Peer-reviewed.
 
Convergence of the dimensional assessment of personality pathology (DAPP-BQ) and the five-factor personality inventory for the international classification of diseases 11th edition (FFiCD) in the context of the five-factor model and personality disorders
Aluja Anton, Balada Ferran, Atitsogbe Kokou A., Rossier Jérôme, García Luis F., 2024/05/21. BMC Psychiatry, 24 (1). Peer-reviewed.
 
Testing the underlying structure of unfounded beliefs about COVID-19 around the world
Brzóska Paweł, Żemojtel-Piotrowska Magdalena, Piotrowski Jarosław, Nowak Bartłomiej, Jonason Peter K., Sedikides Constantine, Adamovic Mladen, Atitsogbe Kokou A., Ahmed Oli, Azam Uzma et al., 2024/04/02. Thinking & Reasoning, 30 (2) pp. 301-326. Peer-reviewed.
 
Decent work and entrepreneurial intentions in West Africa and Switzerland
Alfa Akila, Rouamba Barkissa, Tchonda Masamésso, Meda M'wambère Judith, Leeming Claire S, Atitsogbe Kokou A, Rossier Jérôme, 2023/10. Australian Journal of Career Development, 32 (3) pp. 225-236. Peer-reviewed.
 
Conclusion générale
Atitsogbe K.A., Ouedraogo A., 2023/07/20. pp. 281-286 dans Systèmes éducatifs, orientation et insertion professionnelle en Afrique francophone : quelles articulations à l'ère de la promotion de l'entrepreneuriat et du travail décent ?, L'Harmattan.
 
Introduction générale
Ouedraogo A., Atitsogbe K.A., 2023/07/20. pp. 13-23 dans Systèmes éducatifs, orientation et insertion professionnelle en Afrique francophone : quelles articulations à l'ère de la promotion de l'entrepreneuriat et du travail décent ?, L'Harmattan.
La problématique du travail décent dans les économies informelles
Atitsogbe K.A., Moumoula I.A., Pari P., 2023/07/20. pp. 263-279 dans Systèmes éducatifs, orientation et insertion professionnelle en Afrique francophone : quelles articulations à l'ère de la promotion de l'entrepreneuriat et du travail décent ? chap. 11, L'Harmattan.
Systèmes éducatifs, orientation et insertion professionnelle en Afrique francophone : quelles articulations à l'ère de la promotion de l'entrepreneuriat et du travail décent ?
Moumoula I.A., Atitsogbe K.A., Ouedraogo A., Pari P., Kobiané J-F, 2023/07/20., 1ère édition 292, L'Harmattan.
 
Ressources personnelles, sens des études, persévérance et épanouissement : une étude longitudinale implémentant un dispositif pédagogique innovant auprès de jeunes étudiant·es français·es en contexte de COVID-19
Moisseron-Baudé Mathilde, Baatouche Nadia, Atitsogbe Kokou A., Heslon Christian, 2022/12/16. L'Orientation Scolaire et Professionnelle. Peer-reviewed.
 
Les travailleur· euse· s des secteurs informel et formel face à la pandémie du COVID-19 au Burkina Faso: la prise de risques face aux impératifs sociaux, économiques et culturels
Ouedraogo A., Atitsogbe K.A., 2022/09/30. pp. 19-50 dans COVID-19, culture et politique 47, L'Harmattan.
Vocational Values Scale: Development and testing of the Student form (VVS−S)
Atitsogbe K. A., Bernaud J.-L., 2022/07/05. International Journal for Educational and Vocational Guidance pp. 1-24. Peer-reviewed.
 
Exploring the stability of HEXACO-60 structure and the association of gender, age, and social position with personality traits across 18 countries.
García L.F., Aluja A., Rossier J., Ostendorf F., Glicksohn J., Oumar B., Bellaj T., Ruch W., Wang W., Kövi Z. et al., 2022/04. Journal of personality, 90 (2) pp. 256-276. Peer-reviewed.
 
The 4th Industrial Revolution and social and emotional learning in Africa: Implications for educational materials
Marsay G., Atitsogbe K. A., Ouédraogo A., Nsubuga H., Pari P., Kossi E.Y., Park C., Solberg V.S.H., 2022/04. pp. 86-107 dans NISSEM Global Briefs: Educating for the social, the emotional and the sustainable. Volume III: SEL in context, NISSEM.
Dark Triad Traits, Social Position, and Personality: A Cross-Cultural Study
Aluja Anton, García Luis. F., Rossier Jérôme, Ostendorf Fritz, Glicksohn Joseph, Oumar Barry, Bellaj Tarek, Ruch Willibald, Wang Wei, Suranyi Zsuzsanna et al., 2022/01/26. Journal of Cross-Cultural Psychology p. 002202212110728. Peer-reviewed.
The importance of social emotional learning skills in assisting youth to successfully transition into the professional world
Marsay Gloria, Atitsogbe Kokou A., Ouedraogo Abdoulaye, Nsubuga Henry, Pari Paboussoum, Kossi Enyonam Y., Park Chong M., Solberg V. Scott H., 2021/08/30. African Journal of Career Development, 3 (1). Peer-reviewed.
Effets des variables démographiques et contextuelles sur les intentions entrepreneuriales des étudiant.e.s et chômeur.euse.s au Togo
Atitsogbe K. A., Pari P., Kazimna P., Holu Y. A., Alfa A., Tchonda M., Rossier J., 2021/06/01. L'Orientation Scolaire et Professionnelle, 50 (2) pp. 199-230. Peer-reviewed.
International differences in employee silence motives: Scale validation, prevalence, and relationships with culture characteristics across 33 countries
Knoll Michael, Götz Martin, Adriasola Elisa, Al-Atwi Amer Ali, Arenas Alicia, Atitsogbe Kokou A., Barrett Stephen, Bhattacharjee Anindo, Blanco Norman D., Bogilović Sabina et al., 2021/05/04. Journal of Organizational Behavior.
Certification professionnelle pour adultes dans le canton de Vaud: Un mentorat plus soutenu, SVP !
Atitsogbe K. A., Zufferey R., Rossier J., 2021/03/31. SRFP, Société suisse pour la recherche appliquée en matière de formation professionnelle, 2.
 
L'évaluation des intérêts professionnels dans un contexte multilingue et multiculturel
Sovet L., Atitsogbe K. A., Bernaud J.-L., 2021/02/25. pp. 183-203 dans L'évaluation psychologique en contexte multilingue et multiculturel, Margada.
 
Traduction et adaptation des tests psychologiques
Sovet L., Atitsogbe K. A., van de Vijver F. J. R., 2021/02/25. pp. 135-155 dans L'évaluation psychologique en contexte multilingue et multiculturel, Margada.
Évaluation de la personnalité dans un contexte multilingue et multiculturel
Rossier J., Atitsogbe K. A., Thalmayer A. G., 2021/02/25. pp. 205-221 dans L'évaluation psychologique en contexte multilingue et multiculturel, Margada.
 
Approche socio-cognitive des déterminants de l'entrée dans une formation en théologie au Togo
Sovet L., Atitsogbe K. A., 2021. pp. 121-134 dans Psychologie du travail et management des organisations dans les pays du Sud, L'Harmattan.
 
Decent Work in Sub-Saharan Africa: An Application of Psychology of Working Theory in a Sample of Togolese Primary School Teachers
Atitsogbe Kokou A., Kossi Enyonam Y., Pari Paboussoum, Rossier Jérôme, 2021. Journal of Career Assessment, 29 (1) pp. 36-53. Peer-reviewed.
 
Insertion professionnelle des étudiant.e.s titulaires d'un master de psychologie du travail au Togo
Mensanvi K. E., Pari P., Atitsogbe K. A., Sovet L., 2021. pp. 135-149 dans Psychologie du travail et management des organisations dans les pays du Sud, L'Harmattan.
 
Country-level correlates of the Dark Triad traits in 49 countries.
Jonason P.K., Żemojtel-Piotrowska M., Piotrowski J., Sedikides C., Campbell W.K., Gebauer J.E., Maltby J., Adamovic M., Adams B.G., Kadiyono A.L. et al., 2020/12. Journal of personality, 88 (6) pp. 1252-1267. Peer-reviewed.
Intégration des demandeur·euse·s d’asile admis·es provisoirement en Suisse : Rôle de la formation professionnelle
Atitsogbe K.A., Durante F., Rossier J., 2020/09/15. L'orientation scolaire et professionnelle, 49 (3) pp. 481-501. Peer-reviewed.
Normal Personality, the Dark Triad, Proactive Attitude and Perceived Employability: A Cross-Cultural Study in Belgium, Switzerland and Togo
Atitsogbe Kokou A., Hansenne Michel, Pari Paboussoum, Rossier Jérôme, 2020/07/22. Psychologica Belgica, 60 (1) pp. 217-235. Peer-reviewed.
Orientation et insertion en contexte migratoire
Atitsogbe Kokou A., Udayar Shagini, Durante Federico, 2020/02. pp. 173-205 dans Repères pour l'orientation, Antipodes.
 
Multicultural Validation of the Zuckerman–Kuhlman–Aluja Personality Questionnaire Shortened Form (ZKA-PQ/SF) Across 18 Countries
Aluja Anton, Rossier Jérôme, Oumar Barry, García Luis. F., Bellaj Tarek, Ostendorf Fritz, Ruch Willibald, Wang Wei, Kövi Zsuzsanna, Ścigała Dawid et al., 2020. Assessment, 27 (4) pp. 728-748. Peer-reviewed.
 
Structure of Dark Triad Dirty Dozen Across Eight World Regions
Rogoza Radosław, Żemojtel-Piotrowska Magdalena, Jonason Peter K., Piotrowski Jarosław, Campbell Keith W., Gebauer Jochen E., Maltby John, Sedikides Constantine, Adamovic Mladen, Adams Byron G. et al., 2020. Assessment pp. 1-11. Peer-reviewed.
The sun is no fun without rain: Physical environments affect how we feel about yellow across 55 countries
Jonauskaite D., Abdel-Khalek A. M., Abu-Akel A., Al-Rasheed A. S., Antonietti J.-P., Ásgeirsson Á. G., Atitsogbe K. A., Barma M., Barratt D., Bogushevskaya V. et al., 2019/12. Journal of Environmental Psychology, 66 p. 101350. Peer-reviewed.
Soutien social et réussite universitaire chez des étudiantes et étudiants au Togo
Atitsogbe Kokou A., Sovet Laurent, Holu Yawo A., Mensanvi Kouassi E., 2019/06. pp. 77-88 dans Les pays du Sud face aux défis du travail, L'Harmattan.
Perceived Employability and Entrepreneurial Intentions Across University Students and Job Seekers in Togo: The Effect of Career Adaptability and Self-Efficacy
Atitsogbe K.A., Mama N.P., Sovet L., Pari P., Rossier J., 2019. Frontiers in Psychology, 10 (180) pp. 1-14. Peer-reviewed.
 
A Value-Centered Approach to Decent Work
Massoudi Koorosh, Abessolo Marc, Atitsogbe Kokou Amenyona, Banet Eloïse, Bollmann Grégoire, Dauwalder Jean-Pierre, Handschin Philippe, Maggiori Christian, Masdonati Jonas, Rochat Shékina et al., 2018. pp. 93-110 dans Interventions in Career Design and Education, Springer International Publishing.
Vocational interests and career indecision in Switzerland and Burkina Faso: Cross-cultural similarities and differences
Atitsogbe K.A., Moumoula I.A., Rochat S., Antonietti J.-P., Rossier J., 2018. Journal of Vocational Behavior, 107 pp. 126-140. Peer-reviewed.
 
Expérience de recherche en psychologie au Togo : Regards croisés
Mama N. P., Sovet L., Atitsogbe K. A., 2017. pp. 47-59 dans Larissa Kojoué (eds.) Tu seras Docteur.e mon enfant !, L'Harmattan.
Analyse des barrières perçues dans l’élaboration du projet professionnel auprès d’étudiantes et étudiants au Togo.
Atitsogbe Kokou A., Sovet Laurent, Pari Paboussoum, 2016/12. L'orientation scolaire et professionnelle, 45 (4) pp. 405-421. Peer-reviewed.
 
Psychometric evaluation of the satisfaction with life scale in Togo : A three-step approach
Sovet L., Atitsogbe K.A., Pari P., Park M.S.A., Villieux A., 2016/07. European Review of Applied Psychology, 66 (5) pp. 243-250. Peer-reviewed.
Les enjeux de la coopération dans la recherche en psychologie en Afrique Subsaharienne francophone
Sovet L., Atitsogbe K. A., 2015/07. dans Biennale Internationale de l'Éducation, de la Formation et des Pratiques Professionnelles, Paris, France.
 
Socially Desirable Responding : Enhancement and Denial in 20 countries
He J., van de Vijver F.J.R., Dominguez Espinosa A., Abubakar A., Dimitrova R., Adams B.G., Aydinli A., Atitsogbe K., Alonso-Arbiol I., Bobowik M. et al., 2015/07. Cross-Cultural Research, 49 (3) pp. 227-249. Peer-reviewed.
Démocratisation de l'éducation en Afrique Noire francophone : Quelle place pour l'orientation scolaire et professionnelle ?
Sovet L., Bomda J., Ouedraogo A., Atitsogbe K. A., 2013/09. dans CIOM 2013 - Career's guidance International Conference, France. Peer-reviewed.
Partagez:
Unicentre - CH-1015 Lausanne
Suisse
Tél. +41 21 692 11 11
Swiss University