Formations et expériences professionnelles
Formations
DIPLOMES
HEC-Paris, 1972
Maîtrise en droit, (Paris II, Panthéon-Assas), 1974
DES de Sciences Economiques (Paris II, Panthéon-Assas, 1975
Doctorat d'Etat és Sciences Economiques (Paris II, Panthéon-Assas), 1980
Ancien Interne du Programme Doctoral HEC, Paris, 1980
Agrégation de Sciences de Gestion, Paris, 1984
Expériences professionnelles
POSTES ACADEMIQUES
Depuis Septembre 2000: Professor, Département de Management, Ecole des HEC, University of Lausanne
De Septembre 1996 à Septembre 2000: Professor of marketing and international business, Louis-Pasteur University (ULP), Strasbourg.
De1985 à 1996: Graduate School of Business, Université Pierre Mendès-France, Grenoble (France), professor of marketing and international business
De 1980 à 1985: Pais Graduate School of Management (ESCP-EAP), assistant professor international business
BUSINESS EXPERIENCE
January 1979 - December 1983: associate founder of Status, short term forecasting consulting firm
September 1977 - October 1978: sales forecasting analyst at Schneider group
June 1972 - August 1976: full-time consultant at M2I, Market research consultancy on world markets for industrial products
Autres activités
Membre de Commission
Membre du Conseil de l'Université de Lausanne
Membre de la Commission Fédérale de la Consommation
Compétences
Comparative survey research with an international coverage, using methods for the search of cross-nationally and/or cross-culturally equivalent research instruments and data collection procedures
Etudes et enquêtes comparatives internationales intégrant la recherche de l'équivalence cross-nationale et cross-culturelle
Etudes de marchés internationaux : méthodologie
International Market Research
Business negotiation at the international level: support and advice for the preparation and conduit of business deals with partners from different cultures
Négociation internationale d'affaires : conseils pour la préparation et la conduite de la négociation avec des partenaires commerciaux d'autres cultures
IUMI - International Marketing Cases
The Institute of International Management of the University of Lausanne (Switzerland) proposes international marketing cases to instructors in the field (all of them are in English except one). They are all 2003
Réalisation de cas pédagogiques dans le cadre de l'IUMI (International Marketing Cases)
Tous sont des publications 2003. Ils ont été réalisés par Saskia Faulk et Jean-Claude Usunier (Cf liste ci-dessous et page: http://www.hec.unil.ch/jusunier/teac