Nicolas Margas

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Research directions

Overview

My research is part of an education through sport aiming at a more inclusive, sustainable society and a better "living together" in line with international educational guidelines (UNESCO, 2016, Education 2030).
Basically, my research aims to identify the singularity (and ambivalence) of Sport and Physical Activities (SPA) as a means of socialization and education. The aim is to better understand the links between sports culture and education. I seek to identify the psychosocial processes that explain how the SPA singularities orient socialization and its outcomes such as self-esteem, attitudes towards others and groups, and personal values. These constructs are essential from an educational point of view because they guide long-term behaviors.
From an applied and interventional perspective, the aim is to build on the knowledge of these processes in order to improve and develop educational programs through SPA, to better identify the role of Physical Education within educational systems, and to innovate in the face of certain current and/or persistent educational and health issues (e.g., inclusion, prevention of discrimination and bullying, values development, addictions and well-being). Interventions and trainings are therefore developed and their effects are empirically tested in collaboration with educational teams dealing with the mentioned issues.

PhD Students

Tess Schweizer (2020-...). Engagement corporel, climats affectifs et adhésion aux normes sociales : Le rôle particulier des activités physiques et sportives dans la socialisation, financée par contrat d'assistante-doctorante ISSUL.

Gabriel Noble (2017-…) La « Méthodologie Quartiers solidaires », un outil d’empowerment au service des seniors ? Thèse de la Faculté des Sciences Sociales et Politiques, Université de Lausanne, co-dirigée avec F. Fassa (Institut des Sciences Sociales, Université de Lausanne).

Océane Drouet (2017-2023). La méthode Jigsaw en éducation physique : effets sur les élèves et attitudes des enseignants. Thèse en Sciences du Sport de la Faculté des Sciences Sociales et Politiques, Université de Lausanne, co-dirigée avec V. Lentillon-Kaestner (UER EPS, HEP Vaud).

Maxime Mauduy (2018-2022). Rôle des normes sociales dans la production et compréhension de l’effet d’hypocrisie induite : Applications à la prévention des discriminations. Thèse en Psychologie de l’Université de Caen Normandie, co-dirigée avec C. Sénémeaud (UFR de Psychologie, Université de Caen Normandie) et D. Priolo (UFR de Psychologie, Université de Montpellier), financée par contrat doctoral.

Marion Rull (2012- 2015). La dimension sociale de la menace: effets ambivalents des contextes menaçants sur les attitudes intergroupes, co-dirigée avec F. Dosseville (UFR STAPS, Université de Caen Normandie), financée par contrat doctoral.

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