Groupe de recherche sur les élections et la citoyenneté politique

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Projets FNS

The rise of negative voting
2020 - 2024 (60 mois)
Requérant : Diego Garzia
Autres collaborateurs : Frederico Ferreira Da Silva
Comparative analyses describe a long-term trend showing increasing distrust in political parties and party leaders across the Western world. This appears to be driven by the voters' tendency to emotionally distance themselves from the party they support while increasingly disliking parties and candidates they do not support. Early literature repeatedly referred to negativity biases in voters' choice-voters can cast a ballot "against" rather than "for" candidates. However, this claim has only very seldom been tested empirically outside the United States. This project's major aim is to offer a comprehensive (comparative and longitudinal) assessment of the drivers of negative voting, its impact on individual-level patterns of electoral behavior, and consider about the possible implications for democratic politics.
The theoretical framework departs from the intuition that an increasingly confrontational style of campaigning and political communication-and the rise of negative identifications in a context of partisan dealignment and strong political personalization-could all be driving a distinctive form of negatively-driven voting behavior. Three broad research questions emerge in this context: What are the drivers of negativity in voters' attitudes toward parties and party leaders? What are the effects of negativity on patterns of electoral participation and party choice? Has the impact of negativity on voting behavior increased across time?

Determinants and effects of short-term dynamics and issue ownership
2017 - 2020
Requérant : Pascal Sciarini (UNIGE), Anke Tresch
Ce projet s'intéresse aux effets de la campagne électorale sur les perceptions des votants quant à la manière dont les partis s'occupent des enjeux politiques, et à l'impact de ces perceptions sur la stabilité et le changement des préférences partisanes au cours de la campagne électorale.
La littérature sur la "propriété de l'enjeu" ("issue ownership") s'intéresse aux associations que font les votants entre des enjeux politiques spécifiques et les partis politiques. Dans un premier temps, la recherche s'est concentrée sur le côté de l'offre électorale, c'est-à-dire sur la stratégie des partis consistant à mettre l'accent sur les enjeux sur lesquels ils ont une forte réputation de compétence, afin d'attirer les voix des électeurs et électrices. Plus récemment, la recherche s'est tournée vers l'impact des perceptions des votants quant à la manière dont les partis s'occupent des enjeux sur leur comportement électoral. Elle a également mis l'accent sur le caractère dynamique de ces perceptions individuelles. Cependant, on sait encore assez peu sur la manière dont ces perceptions se forment au cours d'une campagne électorale et comment et dans quelle mesure elles influencent le vote.

L'objectif de ce projet est d'étudier les déterminants et les effets de la dynamique du "issue ownership" dans le contexte des élections fédérales de 2015. Notre hypothèse générale est double. Premièrement, nous postulons que les perceptions des citoyens relatives à la saillance des enjeux politiques et à la manière dont les partis s'occupent de ces enjeux varient au cours de la campagne électorale en fonction des activités des partis et de l'attention que les médias accordent à ces enjeux. Deuxièmement, nous faisons l'hypothèse que ces variations en termes de perceptions influencent à leur tour la stabilité et le changement des intentions de vote.

Autres projets

Comparative Study of Electoral Systems (CSES)

The CSES is a collaborative program of research among election study teams from around the world. Participating countries and provinces include a common module of survey questions in their post-election studies. The resulting data are deposited along with voting, demographic, district and macro/electoral system variables. The studies are then merged into a single, free, public dataset for use in comparative study and cross-level analysis.
Georg Lutz is member of the planning committee of CSES since 2014.
Website: www.cses.org

The Comparative Candidate Survey (CCS)

The Comparative Candidate Survey (CCS) is a joint multi-national project with the goal of collecting data on candidates running for national parliamentary elections in different countries using a common core questionnaire to allow for cross-country comparison. Data collection comprises surveys among candidates as well as relevant context information concerning the constituency of the candidate and the political system at large.
Georg Lutz is member of the CSS steering committee since 2012 and director of the CSS Swiss study since 2007.
Website: www.comparativecandidates.org

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